Så får du ett hälsosamt 2017 – på riktigt

Nytt år och nya möjligheter. När januari kommer är många av oss redo för en nystart och de heliga nyårslöftena skall nu infrias. I år ska jag träna fem dagar i veckan, helt sluta med socker och godis och gå ner minst 10 kilo. Känner du igen dig? Ger du dig själv dessa tomma löften varje nyår? Brukar du lyckas? Att gå ut och satsa för hårt och sätta ribban alldeles för högt brukar för många sluta i besvikelse.

 

Konceptet att ange nyårslöften är ingen dum idé, om du väljer rätt löften. Men många glömmer att nyårslöften inte är quickfixes, utan kräver uthållighet som följs vecka efter vecka och därför måste överensstämma med både din vardag och värderingar som är viktiga för dig. Om du sätter upp mål som speglar dina verkliga värderingar (inte hur andra vill att du ska leva ditt liv eller hur media vill att du ska se ut) och för in dessa i din vardag, så kommer du få det mycket lättare att hålla dina mål. Det vill säga dina handlingar ska stämma överens med dina värderingar.

 

Om du till exempel vill gå ner i vikt så bör du fundera över vad som ligger bakom viljan till detta. Är det avundsjuka? Tycker din partner eller vänner att du borde tänka på vikten? Vill du komma i en bikini? Eller få en hälsosam och stark kropp? Om du har starka skäl som du tror på är det lättare att handla därefter och fullfölja målen. Om du gör löften för någon annan, eller för ”att du borde gå ner i vikt, alla andra är ju så smala”, är dina löften nästan gjorda att misslyckas eftersom du själv egentligen inte står bakom din värdering och ditt mål.

 

Jag själv tragglas med dessa tankar. Trots att jag både studerar till hälsocoach och driver en hälsoblogg så är det så lätt komma ur balans och hjärnan börjar grubbla. För en vecka sedan funderade jag på om jag skulle börja våga hålla i några yogaklasser. Direkt kom tanken, nä men du ser ju inte ut som en typisk yogalärare, en yogalärare är ju väldigt smal och senig, de har ju inte kurvor som jag. Hmm, men jag borde kanske gå ner några kilo då? Ja shit.. Jag läser ju till hälsocoach. Undrar hur folk tycker jag ser ut? Jag ser kanske för normal eller för kurvig ut? De flesta vill väl ha en skinny och fit hälsocoach… kanske med magrutor? Jag skulle kanske börja ge mig ut och springa efter nyår... Borde nog gå ner några kilo också (för annars tror de kanske inte att jag verkligen är hälsosam).

 

Det är så lätt att falla in i dessa tankar. Men grejen är att när jag lyssnar så hör jag att detta inte är mina egna tankar. Det är inte mina värderingar. Det är någon annans. Mina värderingar är och har alltid varit att jag vill vara sund och frisk. Jag tränar för att känna mig stark och ha en hälsosam livsstil som fungerar i min sociala vardag. Egentligen tycker jag att dagens ideal är hemska och får folk att känna sig misslyckade och otillräckliga. Så varför ska jag då själv anpassa mig efter dem?

 

Jag kan nästan bli arg på mig själv, vad fan Anki, du älskar ju mat, du är född med kurvor och du trivs i din storlek så varför ska du hålla på att anpassa dig till andras ideal? Att springa är för övrigt det absolut tråkigaste jag vet, (herregud som jag försökte fuska på varenda försäsongsträning när jag spelade handboll), så varför ska jag springa när jag inte finner någon som helst njutning i det? Varför ska jag banta när jag trivs bra i den storleken jag är? Och det är det här som är grejen med att sätta upp mål som är orealistiska eller framförallt inte stämmer med dina verkliga värderingar som du står för. De blir ohållbara och risken är att i stället känner du dig besviken över att du misslyckats.

 

Därför vill jag inte ge er läsare recept på massa quickfixes, utan jag vill driva en hälsoblogg där alla oavsett storlek som hittar hit ska känna sig motiverade och inspirerade, inte otillräckliga och misslyckade. Missförstå mig inte att gå ner i vikt kan vara ett fantastiskt nyårslöfte och göra underverk för både en persons fysik och psyke. Men gör det för att DU mår bra av det, för att du vill ha en sund och hälsosam kropp och gör det hållbart samt hälsosamt med förändringar och värderingar som du kan stå för.

 

 
Hur du får ett hållbart och hälsosamt 2017 i fem steg:

 

1. Reflektera noga över året som gått och vad du vill gör annorlunda. Fråga dig själv varför du vill göra en förändring och vad det skulle betyda för dig att nå detta mål.

 

2. Fundera över hur detta mål skulle påverka din vardag. Är det hållbart? Skulle det påverka ditt sociala liv på ett negativt sätt? Hur viktigt är detta målet för dig?

 

3. Speglar dessa mål dina verkliga värderingar, d.v.s. stämmer dina kommande handlingar överens med det du tror på? Om du har starka skäl som du tror på kommer du lättare att hålla dina mål.

 

4. Var realistisk. Är du säker på att du verkligen vill det du säger med dina nyårslöften? Att t.ex. säga att du inte ska äta vare sig godis eller socker på ett helt år är att sätta en enorm press på dig själv. Är det kanske bättre att formulera löftet till att ” jag ska endast äta sött på helgen eller när jag är bortbjuden på kalas”?

 

5. Bestäm dig. Och var stolt över dina löften! Du har precis gjort något väldigt fint, du har gett dig själv ett hållbart löfte som kommer hjälpa dig att skapa ett hälsosammare 2017.

Kategori: Kropp & själ Taggar: Så får du ett hälsosamt 2017 – på riktigt, hälsa 2017, hälsosamt 2017, kroppshets, nej till skeva kvinnoideal, snabb viktnedgång, snabbt gå ner i vikt, vägen till hälsa;

Liknande inlägg

Amanda Jona [SPONTAN]:

Himla bra skrivet! :)

Svar: Vad roligt att du gillade inlägget :)
Scandinavian wellness

Susanne Jacobsson:

Så bra skrivet! Toppen tips ❤

Svar: Tack fina <3
Scandinavian wellness

Alice Malmström:

Bästa inlägget jag har läst på länge! Fler borde tänka såhär, jättebra tips! Dela gärna med dig av fler i framtiden! :D

Svar: Hej Alice! vad roligt att du tycker så. Ska jag absolut försöka göra. tack fina! <3
Scandinavian wellness

Jannicke Beatriz:

Tänkvärt och bra reflektioner. Ju äldre man blir känns det som om man mer och mer börjar förstå att man måste kännas sig själv och veta vad som är realistiskt för att kunna få tillstånd förändring. :)

Svar: Hej Jannicke! Precis, är väldigt glad att jag inte är 20 år idag. Mår bättre ju äldre jag blir :)
Scandinavian wellness

Karolina:

Tack för ett bra inlägg! Det var en tankeställare för mig som under flera månader reflekterat över min kropp. Jag är van vid att träna 150%, ibland mer, och på det ha svårt att få i mig mat. När jag var som mest igång med träningen låg jag på ynka 51kg på mina 170cm. Jag såg ut som en pinne i princip, men jag var SÅ nöjd över min kropp, trots att folk påpekade att jag inte såg hälsosam ut på grund av att jag var så smal.

Sen blev jag skadad och fick operera mig samt att jag hade otroligt stor stress och ångest under sommaren på grund av livförändringar på olika håll. Det slutade med att jag började tröstäta, och på detta i princip sängliggandes efter skadan.

Jag har gått upp totalt 15 kg (väger nu 65 ca) och jag mår SÅ dåligt på grund av detta. Jag har försökt komma igång med träningen igen men det är svårt när, som du skriver, att man gör det för att man "måste" gå ner i vikt pga media, dåligt självförtroende m.m. Ska försöka tänka på det du skrivit!

Svar: Hej Karolina! förlåt för sent svar, men ville ha tid att svara dig ordentligt. :) Först tusen tack för att du skriver så fint och ärligt och delade din historia. Och vad glad jag blev att inlägget berörde dig. Jag kan förstå att det måste kännas tungt för dig nu men försök se det så här: Jag tror att saker händer av en anledning. Du behövde komma ur den kanske lite orealistiska/inte hållbara livsstil du hade innan operationen. Jag tror att vi människor egentligen inte kan göra "fel" utan även när vi gör fel så är det rätt för det 'r något vi behöver lära oss utav det. Försök ta bort vågen. Personligen tycker jag inte 65 kilo låter mycket till 170 cm (jag är själv 170 cm lång och brukar väga runt 72 kilo). Du verkar vara så fin och självreflekterande, tänk i stället att du är i ett läge nu där du lärt dig massor och har chansen att faktiskt ta hand om dig och din kropp på ett snällt sätt. Kosten tex tänk inte kalorier utan tänk att du vill boosta kroppen med näring så du blir pigg och bli stark. Till träningen tänk inte för stort, man måste inte träna 1,5 h varje dag, bara det kan kännas så stressfullt och pressat att motivationen tryter. Utan sätt upp SMÅ mål, tex idag ska jag ut och gå 30 min skogen osv, rida en 1h eller vad du tycker är roligt. Personligen tycker jag du är otroligt vacker just nu, så gör förändringen för din inre hälsa, inte din yttre <3 Lycka till!
Scandinavian wellness

http://www.malinasworld.blogg.se :

Tack för dina tips! 😊

Svar: Så lite så! Roligt att du gillade inlägget :)
Scandinavian wellness

thessas.blogg.se:

Riktigt bra skivet! ☺️

Svar: Tusen tack fina <3
Scandinavian wellness

Silja:

Vad fint skrivet! Men tyvärr inte så lätt att följa, för mig 😔 Fortfarande är jag fast så som du i dessa normer om hur man "bör" se ut, typ jag som rider borde va mycket smalare och ha mer lårmuskler.. Även att min pojkvän tjatar att jag måste träna mer (gjorde ju det mer innan jag kände honom men har blivit så mycket nu för tiden att jag inte direkt hunnit) att jag måste springa (som jag tycker är såå roligt....) och bli av med en del magfett. Tyvärr ger inte det mig mer motivation, nästan tvärtom. Är så tråkigt att få kritik när man inte heller ens bett om det och när man själv varit sin "coach" hela livet men ingen bra för jag bara förolämpat mig själv hela tiden. Vill hitta motivation till träning i min egen takt liksom.
Förlåt att jag sa allt detta men kände jag behövde få ur mig det 😅..

Svar: Hej Silja! Tack för din ärliga text. Ja det är sannerligen inte lätt. Att ha någon som "tjatar" gör en själv aldrig motiverad. Vad tråkigt att höra att han ger dig kritik i stället för att han motiverar och stöttar dig. Personer som ofta ger råd utan att man bett om det eller är kritiska är ofta just de som faktiskt inte mår så himla bra själv. Man är själv missnöjd med något och då är det lätt att kritisera andra för att känna sig bättre. Fina Silja, är väl självklart att du ska hitta motivationen i din takt och du verkar ju hålla på för fullt, du rider ju? :). Såg att du verkar var född 99, detta är kanske ingen tröst men jag lovar dig, ju äldre du blir ju mer skin på näsan kommer du att få och strunta i vad andra tycker. Jag är faktiskt väldigt glad att jag inte är 20 år längre för det är en känslig ålder, man ska hitta sig själv och sina värderingar samtidigt som man jämför sig med andra. Och det är tungt men det kommer bli otroligt mycket bättre. Du verkar stark och du kommer hitta din väg. Psst.. och din pojkvän nästa gång han tjatar så står du på dig och frågar om han han själv mår skit över något? Eftersom han uppenbarligen måste kritisera dig för att må bättre. kram på dig!
Scandinavian wellness

fridaebbas.blogg.se:

Men sluta vikthetsa!! Om man väger 10 kg för mycket är väl inte det hela världen?? Man blir inte fulare av det! Okej om man inte mår bra av det, men så länge man mår bra tycker jag det är onödigt att hålla på med massa vikthets! Folk kan bli lessna! Så skriv istället att det är bra att äta grönsaker men man ska inte äta ihjäl sig på grönkål och kvarg bara för att vara snygg! Det är asonödigt! Tack för mig!:-)

Svar: Hej! Ja precis, det var därför jag ville skriva detta inlägget :). Att riktigt hälsa handlar inte om kilon utan om att känna sig sund och stark :)
Scandinavian wellness

fridaebbas.blogg.se:

Hej igen! Förlåt för att jag var lite arg... Jag missuppfattade och trodde ni höll på och vikthetsa! Förlåt, bra att ni tar upp det ni gjorde (läste igenom lite mer noggrant nu:-)) :-D

Kommentera inlägget här: