Sötpotatisvåfflor med frukt och bär (Paleo)

 
God morgon alla, som ni kanske märkt har jag valt att ha ett uppehåll från bloggen ett tag. Jag har känt mig pressad och stressad av att lägga upp saker. Något jag verkligen inte mår bra av. Även om det är så mycket jag älskar med sociala medier så avskyr jag och vill nästan skrika över den hets och pres den även skapar. 😥


Är trött på att få se så mycket ytligt och lägger jag upp en sporadisk bild som inte matchar så tappar jag följare. Och trots att jag försöker undvika så jämför jag för ofta med andras konton, som är "bättre" och har fler följare. Har känts lite som vem bryr sig ens om jag lägger upp något överhuvudtaget ? 
MEN så kom jag och tänka på er fantastiska FÖLJARE som alltid troget hänger kvar och hejar. På er underbara människor som har skickat meddelanden och sagt att ni saknar mig och och mina inlägg. Helt ärligt skiter jag i om jag har 100 000 följare om de ändå vänder kappan efter vinden. Då har jag hellre färre, trogna och kvalitiva följare, vilket NI ÄR. 
Så nu har jag fått tillbaka lite inspiration och bestämt mig för att posta mer runt mitt eget liv och allt vad det innebär, kanske inte alltid lika vackra bilder. Orkar och vill inte ha ett rent matkonto där varje bild måste matcha utan det får bli lite huller och buller och de som vill ha rent recept konto får väl sluta hänga här då haha. 😂😂 Men tack fina DU, tack för att du tar dig tid att hänga här. Så vi säger nej till hets och stress men JA till dessa ljuvligt goda sötpotatisvåflor! Recept kommer nedanför! 

Boosta dina vanliga våfflor med extra näring och få en härlig  orange färg på köpet! Förutom sötpotatis gör våfflorna mer matiga får de en trevlig sötma. Visste du att sötpotatis inte är en en ”potatissort” utan en ört? Sötpotatis är på flera sätt nyttigare än vanlig vit potatis, den är bland annat fullproppad med antioxidanter och fungerar antiinflammatoriskt vilket ger skydd mot många vällevnadssjukdomar. Jag tycker dessutom att den är godare. Sötpotatis innehåller fibrer, vitamin A, C, och E, betakaroten och mineraler som järn, koppar, kalium och folat. En enda medelstor sötpotatis innehåller mer än ditt dagsbehov av vitamin A, en tredjedel av den vitamin C du behöver, 15 % av rekommenderat dagligt fiberintag och 10 % av dagsbehovet av kalium. Sötpotatis innehåller dessutom ett lägre GI-värde (54) än vit potatis. I detta recept ger de tortillan en ljuvlig söt ton och konsistens som verkligen är helt fantastik. Boná petite!

Tips! Gör dessa våfflor till lunch!  Byt ut grädde, frukt och bär mot en kålsallad, rucola och en sked crème fraiche som du toppar med några valnötter.

 

Sötpotatisvåfflor

600 g sötpotatis

4 ägg

1 dl rapsolja

4 dl mandeldryck eller anann nöt baserad mjölk (vanlig mjölk fungerar såklart oxå)

4 dl glutenfri mjölmix (vill du ha våfflorna paleo använd 3 dl mandelmjöl + 3 msk fiberhusk)

2 tsk bakpulver

1 1/2 tsk salt

 

Våfflor:

1.      Du kan göra denna på två olika sätt. Alt 1: Grovriv sötpotatisen. Alt 2 att dagen innan rosta potatisen på 200 C i ugnen med lite olja på. Potatisen får då en kolasmak som jag älskar! Mixa sötpotatisen slät i matberedare eller med stavmixer.

2.      Blanda mjölk och mjöl till en slät smet, tillsätt därefter äggen, lägg ner den grovrivna eller den mixade sötpotatisen och lite salt. Späd med mer mjölk om smeten känns för tjock.

3.      Grädda potatisvåfflorna på hög värme i ett våffeljärn tills härligt gyllene. Toppa de nygräddade våfflorna med kokosgrädde, frukt och bär. Ringla över lite honung.

 

Tips! Gör dessa våfflor till lunch!  Byt ut grädde, frukt och bär mot en kålsallad, rucola och en sked crème fraiche som du toppar med några valnötter. 

Kategori: MAT Taggar: Sötpotatisvåfflor, sweet potato waffles, sötpotatisvåfflor glutenfria, sötpotatisvåfflor paleo, våfflor med sötpotatis;

Liknande inlägg

Anna:

Härligt att se dig tillbaka! :)
Förstår dig mycket väl (utan att ha en blogg) i det du skriver... Jag ser gärna vanliga bilder från ditt liv, som inte är stylade. :) Dina recept är fantastiska och vilken inspiration! Min ekonomi tillåter inte de flesta av dem, men jag inspireras likväl, sparar dem och tänker 'en dag...'. :)
Stress är något otäckt... hamnar man i utbrändhet, som jag håller på att ta mig ur, är det svårt och tar lång tid att komma ur... Med det sagt: ta hand om dig och stressa inte för det perfekta och för följare. Det är så lätt att hamna i det iom det liv vi lever idag.
Kramar till dig och familjen!

Svar: Hej anna! Men gu vad glad jag blev av din kommentar! Tack! Värmde ända in i benmärgen haha. :) Ja stress är verkligen inget att leka med, atck för att du hänger kvar här kram! <3
Scandinavian wellness

Johanna:

Ser supergott ut! :)

Svar: Hej Johana! Åh men tack gulliga du <3
Scandinavian wellness

Hanna Karlsson:

Jag vill inte heller ha ett "rent flöde" och precis som du själv skriver så tappar jag också följare då. Nu instagrammar jag inte om mat utan träning och pilates men det är lite samma sak. Jag kan känna att det blir lite opersonligt när det bara är samma tema hela tiden. För att återgå till dina våfflor så låter de verkligen underbart goda!

Svar: Hej Hanna! Ja men precis, blir lätt lite opersonligt och jag gillar ju egentligen att läsa om personen bakom så håller med dig. Tusen tack gulliga du <3
Scandinavian wellness

Ninas naturliga:

Åh, vad roligt att "se" dig igen. Som jag har längtat efter ett inlägg från dig. Tycker du resonerar väldigt klokt, och jag ser fram emot att få ta del av dina inlägg oavsett vad de handlar om. Jag hänger kvar i alla fall. :)

Kram

Svar: Hej Nina! Hej Victoria! Åh men tack gulliga du, vad glad jag blev av din kommentar. <3
Scandinavian wellness

Linnéa - The Hungry Gosling:

Det ser verkligen gott ut :)

Svar: Åh men tusen tack gulliga du <3
Scandinavian wellness

VICTORIA :

Ser så gott ut!!

Svar: Hej Victoria! Åh men tack gulliga du <3
Scandinavian wellness

Sabina:

Det blev supergott, tack så mycket!

Vi älskar våfflor men det är ju inte den nyttigaste middagen direkt och man mår lite dåligt efteråt, så det har varit lite av ett "Guilty plesure" när vi äter det. Nu kan vi njuta av dem utan att skämmas, det här var ju ännu godare än vanliga våfflor :-)

Men vad mycket det blev! Jag trodde det var 4 port, men vi åt 3 var, blev proppmätta och nu är halva smeten kvar :-D

Svar: Hej Sabina! Åh vad roligt att höra att du gillade receptet! haha nä jag håller med dessa mäter så bra så jag orkar oxå max 3 stycken, så kanske borde ändra antalet? Eller så får man vara glad att man får lite våfflor över till dagen därpå kanske haha :)
Scandinavian wellness

Kommentera inlägget här: