Sötpotatisvåfflor med frukt och bär (Paleo)

 
God morgon alla, som ni kanske märkt har jag valt att ha ett uppehåll från bloggen ett tag. Jag har känt mig pressad och stressad av att lägga upp saker. Något jag verkligen inte mår bra av. Även om det är så mycket jag älskar med sociala medier så avskyr jag och vill nästan skrika över den hets och pres den även skapar. 😥


Är trött på att få se så mycket ytligt och lägger jag upp en sporadisk bild som inte matchar så tappar jag följare. Och trots att jag försöker undvika så jämför jag för ofta med andras konton, som är "bättre" och har fler följare. Har känts lite som vem bryr sig ens om jag lägger upp något överhuvudtaget ? 
MEN så kom jag och tänka på er fantastiska FÖLJARE som alltid troget hänger kvar och hejar. På er underbara människor som har skickat meddelanden och sagt att ni saknar mig och och mina inlägg. Helt ärligt skiter jag i om jag har 100 000 följare om de ändå vänder kappan efter vinden. Då har jag hellre färre, trogna och kvalitiva följare, vilket NI ÄR. 
Så nu har jag fått tillbaka lite inspiration och bestämt mig för att posta mer runt mitt eget liv och allt vad det innebär, kanske inte alltid lika vackra bilder. Orkar och vill inte ha ett rent matkonto där varje bild måste matcha utan det får bli lite huller och buller och de som vill ha rent recept konto får väl sluta hänga här då haha. 😂😂 Men tack fina DU, tack för att du tar dig tid att hänga här. Så vi säger nej till hets och stress men JA till dessa ljuvligt goda sötpotatisvåflor! Recept kommer nedanför! 

Boosta dina vanliga våfflor med extra näring och få en härlig  orange färg på köpet! Förutom sötpotatis gör våfflorna mer matiga får de en trevlig sötma. Visste du att sötpotatis inte är en en ”potatissort” utan en ört? Sötpotatis är på flera sätt nyttigare än vanlig vit potatis, den är bland annat fullproppad med antioxidanter och fungerar antiinflammatoriskt vilket ger skydd mot många vällevnadssjukdomar. Jag tycker dessutom att den är godare. Sötpotatis innehåller fibrer, vitamin A, C, och E, betakaroten och mineraler som järn, koppar, kalium och folat. En enda medelstor sötpotatis innehåller mer än ditt dagsbehov av vitamin A, en tredjedel av den vitamin C du behöver, 15 % av rekommenderat dagligt fiberintag och 10 % av dagsbehovet av kalium. Sötpotatis innehåller dessutom ett lägre GI-värde (54) än vit potatis. I detta recept ger de tortillan en ljuvlig söt ton och konsistens som verkligen är helt fantastik. Boná petite!

Tips! Gör dessa våfflor till lunch!  Byt ut grädde, frukt och bär mot en kålsallad, rucola och en sked crème fraiche som du toppar med några valnötter.

 

Sötpotatisvåfflor

600 g sötpotatis

4 ägg

1 dl rapsolja

4 dl mandeldryck eller anann nöt baserad mjölk (vanlig mjölk fungerar såklart oxå)

4 dl glutenfri mjölmix (vill du ha våfflorna paleo använd 3 dl mandelmjöl + 3 msk fiberhusk)

2 tsk bakpulver

1 1/2 tsk salt

 

Våfflor:

1.      Du kan göra denna på två olika sätt. Alt 1: Grovriv sötpotatisen. Alt 2 att dagen innan rosta potatisen på 200 C i ugnen med lite olja på. Potatisen får då en kolasmak som jag älskar! Mixa sötpotatisen slät i matberedare eller med stavmixer.

2.      Blanda mjölk och mjöl till en slät smet, tillsätt därefter äggen, lägg ner den grovrivna eller den mixade sötpotatisen och lite salt. Späd med mer mjölk om smeten känns för tjock.

3.      Grädda potatisvåfflorna på hög värme i ett våffeljärn tills härligt gyllene. Toppa de nygräddade våfflorna med kokosgrädde, frukt och bär. Ringla över lite honung.

 

Tips! Gör dessa våfflor till lunch!  Byt ut grädde, frukt och bär mot en kålsallad, rucola och en sked crème fraiche som du toppar med några valnötter. 

Kategori: MAT Taggar: Sötpotatisvåfflor, sweet potato waffles, sötpotatisvåfflor glutenfria, sötpotatisvåfflor paleo, våfflor med sötpotatis;