Framtida drömmar och svar på frågestunden från torsdagen

Följ Scandinavian Wellness på Instagram och Facebook ♥ 
 
Idag tänkte jag dela med mig hur svaret såg ut på en av frågorna som jag fick ställd av en läsare under frågestunden från torsdagen. Sådan här frågor brinner jag lite extra för. Jag har som mål att inom en framtid starta upp en webbshop med alternativa, läkande preparat, där jag arbetar med komplementärmedicin, självläkning och friskvård likt en Bonitolog. Målsättningen är att varje kund ska kunna få hjälp till en personlig, individualiserad, och skräddarsydd behandling, som är anpassad för just den kunden med dess behov och symtom. (Likt svaret jag ger läsaren nedanför).  Vad tror ni om det?

 

Fråga:

Har velat fråga dig länge men vill inte tränga mig på, har haft problem med sköldkörteln i ca 5år nu, från hyper till hypo. Går på levaxin och har fått höja från 50mg till 75mg sedan sista bebisen -2015. Har även fått grov melasma, började som en prick för ca 9år och är nu nästan över hela ansiktet och pannan .Tror att allt började smått efter att jag tog ut kopparspiralen för 9år sedan. Nu fick jag hormonspiral(mirena)för fem veckor sedan.

Vad rekommenderar du att jag ska utesluta och tillföra för sköldkörteln och att jag får bukt med fläckarna, ser ut som om jag är krigsmålad i ansiktet. Äter ej socker, gluten och mjölkprodukter, förutom getmjölk och getyogurt.  Mvh Milena

Svar:

Hej! Jag har några teorier som jag tror kanske kunde hjälpa dig. Och jag undrar om inte din Melasma har uppkommit just på grund av ditt problem med sköldkörteln? Melasma är en vanlig förekommande typ av pigmentfläckar som uppstår p.g.a. av hormonförändringar, (därför man ofta får detta vid graviditet och användning av p-piller).  Problem med sköldkörteln rubbar ju hormonbalansen i kroppen. OBS jag vill påpeka att jag inte är någon läkare, utan alla tips jag delar med nedanför är endast mina teorier baserat på min egen kunskap. Dock är alla tips jag kommer ge dig helt ofarliga utan biverkningar så du har inget att förlora.  

Nu vet jag att du kanske redan gör och vet en del om det som jag kommer att nämna nedanför, men jag gör så att jag börjar med grund fakta och lättare tips upptill sedan blir det lite mer hardcore teorier längre ner i medelandet.

Sköldkörteln kan vara överaktiv (Hypertyreos), och producerar då för mycket sköldkörtelhormon. Det kan leda till viktnedgång, nervositet och oro, svettningar och ojämn hjärtrytm. Men den kan också vara underaktiv och då producera för lite av hormonet (Hypotyreos), vilket kan leda till viktuppgång, trötthet och slöhet samt depression. Vad jag förstått så har du varierat i mellan dessa två?

 

Nu anar ju jag att du redan äter väldigt bra. Framför allt med tanke på det du har nämnt ovan. Och du har gjort helt rätt i att utesluta gluten, då forskning visat att människor som har glutenintolerans löper också större risk för sköldkörtelproblem.

Ett annat ämne som är bra för sköldkörteln är selen. (Vet att jag läste en forskning som har visat att kvinnor som äter mer selen löper mindre risk att drabbas av sköldkörtelsjukdomar). Paranötter innehåller grym hög halt av selen. (Bara en nöt innehåller hälften av ditt dagliga selenbehov).

Ett annat viktigt ämne för att sköldkörteln ska fungera är jod. Det finns inte i många livsmedel, men jag kan tipsa om att olika typer av alger och sjögräs innehåller höga halter jod. Även fisk och slakdjur innehåller en hel del jod (eftersom de ofta kommer från jodrika vatten) och är därför ett bra val om du vill tänka på din sköldkörtel.

Även ägg innehåller så mycket som 16 procent av joden du behöver och 20 procent av selenet. Riktig supermat med andra ord! Se till at äta hela ägget, mycket av näringsämnena finns i gulan. Även zink är viktigt, finns i t.ex. kyckling.

Det är även viktigt att stärka dina binjurar. Uttröttade binjurar är ofta det första problemet vid sköldkörtelstörningar vilket vissa missar. Det är viktigt att hålla blodsockernivån stabil, eftersom lågt blodsocker är påfrestande för redan uttröttade binjurar. Så ät gärna regelbundet. Vila och återhämtning är oerhört viktigt, undvik även för mycket koffein och stress vilket belastar binjurarna. Binjurarna ligger ”före” sköldkörteln i det kroppsliga systemet och påverkas först av stress. Vid obehandlade binjurar kan därför problemet gå vidare till sköldkörteln, vilket alltså gör läkning av binjurarna även måste prioriteras.

Men det viktigaste är kanske (som jag inte förstår varför inte vissa läkare informerar om) är att öka immunförsvaret genom antioxidanter samt äta antiinflammatorisk. Personer med hypotyreos har visat sig har högre halter av skadliga fria radikaler, enligt studier. Och här tror jag att du har mycket att vinna genom att helt enkle boosta upp din kropp med allt som verkar antioxidant.

Och det är här mina älskade läkande örter kommer till hjälp. I fall du inte redan äter det så skulle jag rekommendera dig att införa att  brännässla, nypon och maskros i ditt liv.

Brännässlans blad och stjälkar är fulla av antioxidanter, vitaminer, mineraler och närsalter, i princip allt vad vår kropp behöver.  Endast en tesked nässla sägs fylla hela ditt dagsbehov av C-vitamin.  Nässlor innehåller en god mängd klorofyll som ökar transporten av syre och näring till kroppens celler, vilket gör den blodrenande och blodcirkulationsfrämjande. Nässlor är även grymt bra mot eksem och kroniska hudutslag och verkar stärkande för bindväv och slemhinnor vilket är kanon för hår, hud och naglar. (även dina fläckar i ansiktet kommer nog påverkas positivt av nässlan.)

Nypon verkar antioxidant och är perfekt mot trötthet och för att undvika förkylning. Maskros stärker  immunförsvaret men även njurar och lever samt förbättrar näringsupptaget för annan mat du äter.  Utöver detta rekommenderar jag blåbär, Ingefära, lingon, gurkmeja som alla ligger i topp för  antioxidanter/verka antiinflammatorisk.

När vi kommer till din Melasma tror jag som jag skrev ovanför att den har uppkommit eller i alla fall blivit värre just på grund av ditt problem med sköldkörteln (endast min teori, är som sagt ingen läkare). Det finns en hel del örter som även verkar mot hormon rubbningar. Jag rekommenderar i första hand johannesört och men även fänkål samt daggkåpa är bra för att motverka hormonrubbningar. Johannesört och brännässla som jag nämnde ovanför är även bra för utslag, eksem, sår osv så även dessa skulle kanske kunna hjälpa till som t.ex ansiktvatten och ansiktbad.

Som du förmodligen vet är det viktigt att använda solskyddsmedel och undvika solexponering så att melasma inte blir värre. D.v.s. gå aldrig utan solskydd i ansiktet. Aldrig någonsin. Jag skulle även rekommendera Hallonfröolja, den använder jag själv i ansiktet. Den är särskilt rik på den essentiella fettsyran α-Linolensyra (Omega 3 -ALA), som motverkar hudens ålderstecken och fungerar cellförnyande.  Den kan därför dämpa de skador som solens UV-strålar orsakar i huden so tex pigmentfläckar.

Jag brukar blanda min Hallonfröolja med Nyponfröolja, som rik på A-vitamin, som verkar antioxidant och hjälper till att behålla hudens elasticitet och lyster. Fleromättade essentiella fettsyror, med exceptionellt hög andel omega 3 (alfa-linolensyra), stärker och reparerar hudens barriärskikt.

Hoppas verkligen jag har nämnt några bra tips till dig här. Och glöm inte att behandlingen tyvärr ta tid så ge inte upp. Vanligtvis tar det nästan 3 månader innan man märker större resultat. Men känns inte som att du har något att förlorat, allt jag nämnt ovanför är ofarligt och kommer hur som helst boosta din kropp rejält.

Så var tålamodig och lycka till! 

 

 

Kategori: Artiklar Taggar: alternativ behandling av sköldkörtel, alternativ medicin behandling, behandling av sköldkörtel, läkande örter, mat som läker kroppen;
Kommentera inlägget här: