Det där mina socker och barn: Jag ger mina bästa tips

Idag tänkte jag kort skriva om ett ämne som garanterat de flesta har en åsikt om: Det där med socker och barn. Så var startar vi egentligen diskussionen i detta heta och laddade debattämne som väcker så mycket känslor? Det första jag vill säga är att jag inte vill få föräldrar att skämmas, Jag är heller inte intresserad av att ge pekpinnar eller skapa dåligt samvete, det finns så många andra personer därute som är riktigt duktiga på det. Däremot vill jag få fler att vakna upp och på ett nyktert sätt se, vad det är som vi egentligen stoppar i våra barn.
 
Lika ledsamt och illa som jag tycker om att se sockerhöga barn, lika sorgligt tycker jag det är att se föräldrar som överför en överdriven rädsla till sina barn, där mat ofta beskrivs som skadlig, cancerframkallande och giftig. Detta är minst lika ohälsosamt och denna överdrivna rädsla kan skapa osunda tankar kring mat och som på längre sikt faktiskt orsaka ätstörningar hos barnet.
Små mängder socker är inte farligt för en frisk kropp utan det handlar om dosen. Men här har vi helt totalt förlorat perspektivet för vad som är normalt. Under ett vanligt barnkalas sätter barnen i sig ungefär 28 sockerbitar på två timmar lika mycket som de högst bör konsumera under fem dagar, om vi följer Världshälsoorganisationens nya hälsomål. Hela 22 procent av de kalorier svenska barn får i sig består i dag av tillsatt socker, enligt en ny europeisk undersökning där svenska forskare deltog. Det har gått så långt att vi inte kan ha någon social samvaro utan att ge barnen socker. Det konstiga är att allt fler vuxna tackar nej till socker men fortsätter att mata barnen med alldeles för mycket sött.

 

Jag vill påpeka; det är inte den där glassen ni avnjöt på Liseberg som är farlig utan det är det sammanlagda dagliga intaget av socker och dåligt mat som kommer påverka ditt barns hälsa. Det är därför viktigt att förklara för barnet (inte skrämma) om vad som egentligen händer i deras i kroppar när de äter socker, nu och på sikt. På detta sätt lär de sig ha ett bra förhållningssätt till söta saker och kan själva välja bort men även njuta de gånger det bjuds på. Nedanför kommer jag lista vad det är som egentligen händer i ditt barns kropp vid överdriven sockerkonsumtion och fördelar med att välja bort sockret.. 

Barnet kommer känna sig gladare och få jämnare humör:

Upplever du ibland ditt barn som något av en ”Dr Jekyll och Mr Hyde” ? Det kan faktiskt vara så att ditt barn är extra sockerkänsligt.  Socker och andra snabba kolhydrater påverkar kroppens egna signalsubstanser, när man äter socker känner man sig tillfälligt bättre, ibland uppstår till och med en lycklighetskänsla. Men ditt barns (och din) blodsockerhalt åker jojo som i sin tur leder till kraftiga humörsvängningar och låga energinivåer. Är man beroende av socker eller är sockerkänslig så blir lyckoeffekten av sockret extra kraftig, men klingar av snabbare. Då vill man ha mer, och får man inte det drabbas man av abstinens i form av humörsvängningar och rastlöshet. Abstinensbesvär i form av nedstämdhet, irritation och oro är därför inte helt ovanliga när man slutar med socker. Detta säger ju en hel del om hur beroende framkallande socker faktiskt är, en sockerberoende har faktiskt nästan samma abstines besvär som en narkotika beroende. Men du behöver inte vara orolig, när ni dragit ner/slutat och kommit över den magiska gränsen (ofta 2-3 veckor) kommer barnet att må så mycket bättre än förut, med betydligt mer jämnt humör än tidigare. Så håll ut.

 Barnet sover bättre om hen undviker socker.

Snabba sötchocker höjer energin i kroppen direkt – men får blodsockret att sjunka lika fort igen. Därför blir barnet ofta trött bara några timmar efter t.ex. en sockerrik frukost. Dessutom triggar tillsatt socker utsöndringen stresshormonet kortisol, som i sin tur kan störa hens insomnings- och sovrutiner. Så att skära ner på sockret kan faktiskt göra en hel del för barn med sömnproblem och sömnen är som du säkert vet, a och o för en bra hälsa.

Barnet undviker framtida sjukdomar och övervikt

Många föräldrar lever i förnekelse och det vara svårt att förstå hur sockret på sikt leda till sjukdomar när deras 4- åring ser alldeles smal och frisk ut. Barnet ser ju att må bra, är inte överviktigt? De springer av sig, är ett vanligt argument, så vad är egentligen problemet? Problemet är att dessa sjukdomar sällan visar sig i så tidig ålder. Men flera forskningar ha visat att barn utvecklar fetma före 7-8 års ålder och ju äldre barnet blir, ju större är risken att hens övervikt stannar kvar till vuxen ålder. Man kommer kanske inte se det negativa resultatet först när barnet blivit tonåring. Och tro mig, då är vanorna så mycket svårare att bryta och för många bryts de inte alls utan tonåringen blir vuxen och bieffekterna blir ännu allvarligare. En överkonsumtion av socker och snabba kolhydrater har katastrofala följder: som inflammerade kroppar och typ 2-diabetes samt ökad risk för demens, hjärtkärlsjukdomar och cancer.

Barnet kommer förbättra minnet

Sockerberoende liknar faktiskt narkotikaberoende. Socker ger dimhjärna och koncentrationssvårigheter och extrem trötthet och eller hyperaktivitet p.ga dess snabba höjning och sänkning av blodsockret. Så du kan kanske föreställa dig hur en det påverkar ditt barn och Jens vardag i skolan?.Som redan är full av olika inlärningsprocesser och utmaningar. En studie från anrika University of California i USA fann även samband mellan en kost med mycket tillsatt socker och inlärnings- och minnessvårigheter. Enligt forskarna beror detta troligtvis på att kommunikationen mellan hjärnans celler hämmas av en hög sockerkonsumtion.

Frukost tips: Så byter du enkelt ut sockerfällorna:
 

I vår jakt på att minska fett i kosten har lett till att vi kompenserar med att äta för mycket socker och snabba kolhydrater. Frukosten har tyvärr blivit ett en ren sockerfälla med extremt lite näring. Jag brukar säga att du kan jämföra ditt barn med en elitidrottare. Deras hjärnor jobbar för fullt, de är i konstant i rörelse och träning och precis som en elitidrottare behöver barn riktigt bra mat för att hålla fokus och orka. Det finns inte en elitidrottare där ute som äter hönökaka med ett glas sötad juice till frukost, utan de behöver en bra balans av långsamma kolhydrater, fullvärdigt protein och näringsrika fetter.

Det är även viktigt att utgå från just er familjesituation.  Har ni gått från att äta sötade yoghurts, vitt bröd och saft behöver man vänja av barnet och då kanske man kan börja med att söta smoothien eller flingorna med dadlar och lite mer frukt. Det går relativt fort att vänja av både barn och vuxna. Inom 2-3 veckor kommer ni redan märka en stor skillnad. Glöm inte att ALL förändring hur liten den än är, är till en förbättring. Du är grym som har modet att börja våga förändra.

------------------------   FRUKOST TIPS-----------------------------

Smoothies- i stället för juice (smoothies är perfekta för barn då de snabbt slängas ihop eller förberedas och med räta val är de dessutom fullproppade med näring). Se tips längre ner!

Osötad müsli- i stället för sockrade flingor (klipp hellre i några bitar dadlar eller torkade fikon) 

Naturell yoghurt med bär- i stället för sockrad yoghurt (är barnet/du van vid mycket socker kan du röra ner ½-1 tsk kokossocker i bären och sakta minska på sikt ).

Bananpannkakor med kokosflingor- i stället för vanliga vetepannkakor

Våfflor på mandel & kokosmjöl - i stället för vanliga våfflor

Keso+kokosgrädde+vaniljpulver och bär – I stället för risifrutti (Blanda ett par msk keso och kokosgrädde ihop med vaniljpulver. Toppa med bär)

Näringsrik omelett- i stället för korv och sockrade pålägg (Även i vanlig korv och köpepålägg gömmer sig ofta socker, denna omelett mixar du enkelt ihop med 2 ägg+1 msk grädde+1 msk mandelmjöl. Toppa med något barnet gillar som crème farisé,  färsk spenat, tomat, ost, keso, lax, kyckling osv.)

Osötat bröd- i stället för vitt bröd (Smörgås behöver inte vara dålig frukost. Mycket hänger på pålägget. Välj ett näringsrikt bröd och toppa med mosad avokado, nötsmör, skinka, ärtskott, olivolja, ägg, färsk spenat, tomat)

Pimpad havregrynsgröt- I stället för färdigköpt risgrynsgröt (Våga tänka lite utanför ramen! Den klassiska havregrynsgröten blir både godare, mer näringsrik och roligare med lite nya tillbehör. Varför inte riva ner en morot eller ett äpple tillsammans med hackade nötter och kokosflingor? )

 

-------------------------SMOOTHIES-------------------------------

 Smoothies är perfekta för barn. De kan förberedas eller snabbt slängas ihop på morgonen, de är (med räta val) fullproppade av näring och smakar ju helt ljuvligt! När det kommer till barn brukar jag rekommendera att tänka enkelt; Max 4- 5 ingredienser då deras smaksinne fortfarande övas. 

SMOOTHIES- Smoothies är perfekta för bar. De kan förberedas eller snabbt slängas ihop på morgonen, de är (med räta val) fullproppade av näring och smakar ju helt ljuvligt! När det kommer till barn brukar jag rekommendera att tänka enkelt; Max 4- 5 ingredienser då deras smaksinne fortfarande övas.  

Smoothie grundrecept:

1.       Bas för tjockare konsistens: som t.ex. Avokado, banan eller chiafrön

2.       Bär/frukt: som t.ex. hallon, blåbär, jordgubbar, lingon, kiwi, ananas, äpple, apelsin (bär innehåller i regel mer näring och mindre socker än frukt)

3.       Grönsak: som t.ex. spenat, gurka, kål, sötpotatis, morot och rödbeta.

4.       Vätska: som t.ex. kokosmjölk, mandelmjölk, mjölk, naturell yoghurt eller grädde

5.       Valfritt tillägg: vaniljpulver, kakao, dadlar, havregryn, nötter, nyponpulver (c-vitaminrikt och otroligt nyttigt med snäll smak), kokosolja, hallon/blåbär eller brännässlapulver.

Tips: Många barn (och vuxna) kan uppleva att konsistensen blir lite väl ”trådigt” när man direkt mixar ner rå sötpotatis, morot och rödbeta i smoothie. Mitt tips är att köra dessa rotfrukter i ungen tills de mjuknat. Förvara sedan i glasburk i kylskåpet eller frys in för att alltid ha tillgängligt i smoothien.

 

Hoppas ni fann inlägget inspirerande! Och GLÖM INTE att varje lilla förändring är till det bättre, varje familjesituation är unik och små förändringar kan göra stor skillnad.  Det finns fullt av hälsosamma och näringsrika recept i min receptbank. Dela och gilla gärna ♥

 

Kategori: Artiklar Taggar: hur byta ut socker, hur ta bort socker i kost, socker farligt barn, socker och barn, socker påverkar barn, varför socker är farligt;
Kommentera inlägget här: