Svartvinbärsylt (utan raffinerat socker)

(Blackcurrant jam (without refined sugar), for english text scroll down)
 
Men gu va gott! Mina nya favorit bär nu för tiden är utan tvekan svarta vinbär! Söt syrliga och ljuvliga och med en mer distinkt smak än många andra bär.  Så igår passade jag p att rensa buskarna hemma hos farmor och bland annat rörde jag ihop en enkel svartvinbärsylt som jag åt med några skivor av nybakat bröd (recept på det fantastiska brödet kommer i veckan). Har du inte tillgång eller ork till egna bär kan jag varmt rekommendera att köpa frysta. Polaricas ekologiska svartvinbär är några av mina favoriter. Frysta vinbär är riktigt prisvärda. Hemgjord sylt är super enkelt att göra själv, passar perfekt till pannkakor, våfflor, desserter mm. Att ta en liten klick av den här på morgongröten känns sjukt lyxigt! Visste du att svarta vinbär är fulla av C-vitamin och när du äter dem tillsammans med ett sädesslag tas järnet som finns i ex gröten lättare upp av kroppen. Receptet passar även barn och bebis från 8 månader och uppåt.
 
My new favorite nowadays is undoubtedly the blackcurrant! I love how the berries have a more distinct flavor than many other fruits. If you don’t have access to your own, I can recommend buying frozen. Polarica organic blackcurrant are some of my favorites. Frozen currant is really affordable. The jam is perfect for pancakes, waffles and desserts. To take a small dab of this on the morning porridge feels sooo luxurious! Did you know that black currants are full of vitamin C, and when you eat them with a grain is iron found in the porridge as easily absorbed by the body. The recipe is also suitable for children from 8 months onwards.
Svartvinbärsylt (utan raffinerat socker)
(ca 2 dl)
225 g Polaricas ekologiska svarta vinbär (alt nyplockade om du har tillgång till det)
1/2 dl valfri sötning (tex kokosocker eller Ica sötströ vid Lchf)
1 msk chiafrön
1/2 vaniljstång alt ½ tsk vaniljpulver
Väg upp bären och häll i kastrullen. Häll i sötning i kastrullen och låt koka upp. Låt sjuda samman ihop med vaniljfrön/vaniljpulver i  ca 10 minuter eller tills du får en bra konsistens. Lägg i chiafröna. Vill du ha en slät sylt kan du eventuellt mixa ett par varm med en stavmixer. Häll upp i burk och njut!
............................................................................................................................................
 
Blackcurrant jam (without refined sugar)

(About 1 cup)

225g Polaricas organic black currants (or freshly picked if you have access to it)

3-4 tablespoons  coconut sugar (to taste if you like a sweeter jam add more)

1 tablespoons chia seeds

1/2 vanilla bean alt ½ teaspoon vanilla powder

Weigh the berries and pour into the pan. Pour in coconut sugar in the saucepan and bring to boil. Simmer together together with vanilla seeds / vanilla powder in about 10 minutes or until you get a good texture. Add the chia seeds. If you want a smooth jam, use a hand blender. Pour into a jar and enjoy!

 

Inlägget har jag fått möjlighet att publicera tillsammans med Polarica

This post has been published in partnership with Polarica

Kategori: MAT Taggar: Svartvinbärsylt utan raffinerat socker, nyttig svart vinbärs sylt, svarta vinbär recept nyttigt, svartvinbärsaft utan reffinerat socker, svartvinbärssylt kokossocker;
FrökenTV, bloggen om tv och film:

åh vad gott

Svar: Tusen tack fina! 😊
Scandinavian wellness

Elin:

Mums, detta måste jag nästan prova! :)

Svar: Hej Elin! Åh vad roligt att höra, är sjukt gott 😊❤️
Scandinavian wellness

Fanny:

Åh vad gott!

Svar: Tusen tack 😊 älskar verkligen svarta vinbär 😊
Scandinavian wellness

Kommentera inlägget här: