Thanksgiving Day- vad har du att vara tacksam för?

Foto Magnus Halunen
 

I dag firas den amerikanska högtiden Thanksgiving Day. Även om det inte är en svensk tradition så har jag och min familj sedan några år tillbaka infört och börjat firat denna tradition. Personligen tycker jag det är en helt fantastiskt högtid som fokuserar på allt vi faktiskt har att vara tacksamma över. Att vara tacksam skapar en oerhörd stark energi och jag har sedan ett tag tillbaka försökt att införa tacksamhetsövingar i min vardag. Tacksamhet ger dig faktiskt möjlighet att känna dig bättre och lyckligare i vardagen även i perioder av motgång eller missöden. Jag fattar att det inte alltid är helt lätt, när det känns som om hela ens liv håller på att gå åt helvete. Men mitt i all stress och elände finns alltid små saker att vara glad och tacksam för. I fall du gör detta till ditt val. 


Jag tror mycket på "
The Secret" och attraktionslagen. Du får tillbaka det du sänder ut. Det du vill ha i ditt liv kan inte komma in om du inte känner tacksamhet för det du redan har. Varför? Därför att de tankar och känslor du sänder ut när du känner dig t.ex. "otacksam" är negativa tankar. Negativa tankar kan inte ge dig det du vill ha utan bara ge dig mer av det du inte vill ha. Att i stället fokusera på det du är tacksam för gör att dig mer ödmjuk inför hur mycket bra du faktiskt har i livet. 


Det behöver inte vara så märkvärdigt. Ta någon minut varje morgon innan du stiger upp ur sängen åt att sända ut positiva tankar på hur 
jäkla fabulous din dag ska bli och hur du bra du ska hantera motgångarna som ev. kommer att uppstå. Och innan du somnar på kvällen, tänk igenom alla saker som har hänt under dagen och som du kan känna tacksamhet för. Att vara tacksam innan du går och lägger dig har enligt studier en extremt positiv effekt på hjärnan. Det finns även studier som visar att hjärnan "omprogrammeras" om du fysiskt skriver ner det du är tacksam över istället för att bara tänka det för dig själv. Har du en en parner kan ni på kvällar berätta för varandra strax innan ni ska sova vad som gjort er glada och tacksamma under dagen. Det behöver absolut inte vara några stora saker; att någon på jobbet var hjälpsam, att du är frisk eller friskare, att du fått en fin kommentar på bloggen, att solen sken idag, att en snäll kille köpte kaffe åt dig och din man när ni står i väldens längsta kö (hände mig på Ikea för ett tag sedan, var så jäkla omtänktsamt, var glad en hel vecka efter det).
 
Det mest positiva med tacksamhetsövningar är att du på väldigt kort tid kommer att märka och uppskatta även små saker att vara glad över. 
En enkel övning kan vara att att tänka på – eller allra helst skriv ner – tre till fem saker som du är tacksam över. Var specifik. Exakt vad är det du uppskattar med din t.ex hälsa, din familj eller att du snart ska gå på 
semester. Känn hur det är att uppleva den här tacksamheten, försök gå in i känslan.

Så. Vad har du att vara tacksam 
för?
Kategori: Kropp & själ Taggar: Thanksgiving Day, att vara tacksam, tacksamhetsövningar;

Liknande inlägg

Anonym:

Så sant du skriver... så mycket att vara tacksam för... även små saker tex att bilen startar på morgonen... att jag hann bromsa för rådjuret som sprang ut... o mycket mer/ Louize Rånnesten

Svar: Precis fina du, så är det verkligen 😘
Scandinavian wellness

Kommentera inlägget här: